Mijn uitwisseling naar Zweden

28 mei 2017 - Stockholm, Zweden

Op 28 mei 2017 begon ik aan een nieuwe ervaring in mijn leven. Mijn verjaardag begon al goed. ‘S Ochtends vertrokken mijn moeder en ik al vroeg naar luchthaven Eindhoven om vanaf daar samen met Zara te beginnen aan onze uitwisseling. Met weinig verwachtingen en vol goede moed liepen ik en Zara weg van onze ouders richting de security. Poe poe alles gelukkig helemaal goed. Na de security was het wachten tot het boarden onder genot van een hapje en een drankje. Even met de wifi contact gemaakt met mijn uitwisselingsstudent en gastgezin.

Paar uur later eindelijk geland. Hoe dichter bij de aankomsthal hoe meer spanning. Nog even naar de wc om elkaar moed in te spreken nu we nog bij elkaar waren. Zara ging namelijk naar een ander gezin dan ik........ Vooraf kreeg ik al Chancie haar facebook zodat ik contact op kon nemen. In dit gesprek werd duidelijk dat ik terecht zou komen in een appartement met een gezin/familie met +/- 10 personen. Wat een spanning ging er door mijn aders heen. Ik, een meisje dat alleen met mijn moeder en mijn hondje in een gemiddeld groot huis woont en niks te klagen heeft, kwam ineens terecht in een buitenlandse familie die ik nog niet kende. Ik dwaal af, eenmaal aangekomen in de aankomsthal stond mijn lieve gastouder te wachten samen met Chancie. Op naar de auto waarin “Prince” zat te wachten. Dit was hoe hij zich in eerste instantie voorstelde in plaats van zijn echte naam. Na het voorstellen kreeg ik een klein cadeautje van mijn lieve uitwisselingsstudent voor mijn verjaardag….superlief! Ik kreeg een kettinkje die ik tot op de dag van vandaag nog steeds soms draag. Maar goed we vertrokken richting Södertälje; de woonplaats van Chancie. Bij de flat aangekomen tilde “Prince” mijn koffer naar boven. Toen ik mijn koffer in de slaapkamer plaatste werd ik geroepen.Ik liep naar de keuken. Heel de familie stond bij de eettafel met een taart en champagne. Iedereen begon lang zal ze leven te zingen, in het Zweeds, Engels en in het Frans. Ik heb nog nooit in mijn leven zo iets bijzonders mogen meemaken!

In deze week heb ik veel dingen mogen mee maken. Ik heb les gevolgd in de school van Chancie, Tumba gymnasium. We zijn naar het Vase museum geweest, daarbinnen ligt met een groot schip, en natuurlijk hebben we ook de hoofdstad Stockholm bezocht. Lekker rondkijken, shoppen en lekker eten! In de avond begon het avondeten niet op de Nederlandse tijd (half 6) maar vaak pas rond 21.00 in de avond. Wat was ik na afloop blij weer op Nederlandse tijd te eten.

Chancie en ik gingen  ook soms voetballen of basketballen met de jongens uit de familie en een paar plaatselijke personen waarvan ik de namen niet meer weet. Op 4 juni kwam mijn week ten einde… ik moest afscheid nemen van de familie, Stockholm en mijn liefste uitwisselingsstudent Chancie. Op de luchthaven begon pas het echte afscheid nemen. De moeder van Chancie en Chancie zelf gingen mij uitzwaaien. Thijs, Marlo ( mijn broer) en mijn moeder zijn mij komen ophalen op de luchthaven en dat was helaas het einde van mijn avontuur. Gelukkig heb ik nu nog steeds contact met mijn gastgezin. Ik mis nog wel de hele familie.

Bedankt school, mijn tijdelijke “moeder” en mijn eigen moeder voor deze geweldige ervaring!

OPROEP: Wie wil er mee naar Zweden?

Geef mij een berichtje als je mijn reisverhaal van Zweden leuk vond.

Wil je snel op de hoogte zijn van mijn nieuwste verhalen, abonneer jezelf dan op mijn mailinglist!

1. José Jansen:
    22 februari 2018
    Wat kun jij goed schrijven, Anisa!
  2. Oma Emmy:
    23 februari 2018